Subaru Outback Wilderness

—úvod

To si tak přes třicet let vyrábíte auto, které vás nikdy nenechalo ve štychu, všude vyjelo a na chalupu odvezlo úplně vše, co bylo potřeba a pak se zjeví někdo, kdo má potřebu říct „uděláme to ještě lepší“.

Sedíte na té pondělní poradě, v úterý, protože včera byla celozávodka, hledíte na šéfa a v hlavě si pokládáte otázku, co na tom ještě zlepšit. Zrychlit, určitě zrychlit. Legoš STi už je. Dokonce jsme do toho narvali i šestiválec (H6 Spec. B).  Takže promakat podvozek, snížit hmotnost, větší brzdy, nafouknout motor…

Opojeni vyhlídkou dalšího ostrého modelu jste však přeslechli, že šéf mluví o Outbacku. „Vylepšit neznamená udělat Time Attack machine, chce to nějak zvýraznit schopnosti modelu Outback“ zazní z úst šéfa. V tom vám to bleskne palicí „Divokost… Zdivočíme tu rodinnou pikslu“.

 

 

 

“Sedíte na té pondělní poradě, v úterý, protože včera byla celozávodka… “

—technika

Možná tak vznikl nápad na nový model. Subaru Outback Wilderness. Co si pod tím představit? Měl by to být konkurent Jeepu Wrangler. Silná slova, opravdu silná. No, demontovatelných karosářských panelů se asi nedočkáme, ale schopnosti v terénu budou přinejmenším podobné.

Nejvýraznější změny prodělal podvozek, jak jinak. Vyšší světlá výška, jiné tlumiče, pružiny. To vše pro zlepšení terénních schopností a zároveň zachování jízdního komfortu. Zamakali také na pohonu, protože zvýšit káru nestačí. Bohužel, žádná mechanická redukce, žádný manuál, nechali tam CVT. Pokaždé, když slyším o variátoru, představím si slabého skůtra se skrčeným šoférem, který se snaží skrze vyvrácené zápěstí dostat na těch mrzkých 65 za hodinu. Subaru však slibuje, že došlo k přepracování převodovky a výměně zadního diferenciálu, aby mohl fungovat ten jejich zázračný X-Mode. Dosáhli solidního stoupání, až 40% šotolinový svah.

 

 

Zmíněný X-mode, který mají i ostatní, běžné modely Subaru, má u Wilderness zcela novou funkcionalitu. Mimo režimy Sníh/Šutry, Hluboký sníh/Bahno je schopný převodovku dostat do úzkých… ale kdeže, dokáže přepínat mezi „želvou“ a „zajícem“. Velmi významná fičura pro jízdu terénem, to že se pak točivý moment přenáší na správná kola a hlídá se všechno možné je už klasikou moderního systému, který by bez toho nebyl moderním systémem.

 

“Tisková zpráva pak upozorňuje na plnohodnotnou rezervu a taky zvýrazněné nápisy na bocích pneu…”

—zvládne téměř vše

Aby nový Outback zvládl všechno, co jsem tu napsal bez sebedestrukce předního, či zadního nárazníku, vytlačili přebytečný plast výše ke světlům a rozváleli jej na mohutnější blatníky. Tím dosáhli lepších nájezdových a přejezdových úhlů. Nezapomněli při tom ani na obutí, protože standardní letňáky vydrží do první mokré trávy. Wilderness obouvá Yokohamy GEOLANDAR®. To jsou univerzální pryže s hodně hrubým vzorkem nasazené na matně černé sedmnáctky. Tisková zpráva pak upozorňuje na plnohodnotnou rezervu a taky na zvýrazněné nápisy na bocích pneu… No, jdeme dál.

 

—pohon

A na co to teda jezdí? No na sluneční svit ne. O pohon se stará standardní 2.4 BOXER dopovaný turbem. Dostali z něj 260 koní a 275 Nm, to věru není špatné, ale zároveň žádná divočina. U Wilderness nejde o to, aby auto bylo tím nejsilnějším a nejvíc nejlepším strojem pod sluncem. Nabízí alternativu – a lidí, kteří chtějí změnu, přibývá.

 

—styl

Upřímně, já bych do toho klidně šel. Jasně, srovnání s Wranglerem je přehnané, ale podívejte se na to. Dostanete vysoký kombík (označují to už SUV!) v modré metalíze Geyser Blue (mimochodem ta barva je inspirována rally dědictvím a scenériemi národních parků USA, prostě modrá), kompletně oplastovaný podvozek, „šus“ plech pod motorem, střešní zahrádku s nosností 315kg, hromadu kotevních a upevňovacích bodů. Tohle na jiných SUV nenajdete, nehledě na to, že na jiných Subaru to nikdy nebylo, pokud jste si to nedodělali sami. 

Pořád se bavíme o technice, ale nebojte, myslelo se i na vnitřní pohodlí. Ne, žádná teletina, dofuky sedadel či hvězdná obloha místo stropnice. Nepočítalo se s mokasíny, tesilkami a sáčkem. Spíše s holinami, maskáči a pořádně zaneřáděnou džískou. Sedačky jsou zabalené v nepromokavém materiálu Subaru StarTex® (není tím myšlena perlinka), stejně tak zavazadlový prostor s utěsněnou podlahou. O lesklých, svítících a život zpříjemňujících fičurách se ani nemusíme bavit, protože je stejně hned zamažete bahnem a prachem nebo si na ně ani nevzpomenete při kodrcání se přírodou.

 

 

—závěr

Za mě je to divoký a zajímavý počin, nevím, jestli to bude úspěch nebo výsměch. Jedno vím jistě, každý autař si jednou řekl, že by takové Subaru chtěl mít. Pokud si na to už brousíte peněženky, tak to klidně můžete, ale zřejmě to k ničemu nepovede. Subaru Outback Wilderness je výhradně určeno pro USA, na české chalupy se zřejmě nepodívá. No a co, jsem zvědav, zda v tom budou pokračovat, prý se chystají i další modely v této variantě.

 

podobné příspěvky

Octavia iV RS

Octavia iV RS

No jo, pořád dokola. Nová Octavie…
Národní poklad se dočkal čtvrtého vydání. Nový design, nový pohon a také nové RS.

číst více
Mazda 3 AWD Skyactiv X

Mazda 3 AWD Skyactiv X

Fascinovala mě nová Mazda 3. U tohoto auta snad zapojili všechny pracovníky vývojového centra, protože si jinak nedokážu vysvětlit, jak mohli něco takového vytvořit.

číst více
0 0 votes
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Share This