BMW 128TI

—úvod

Mnoho zarytých fanoušků BMW nepřeneslo a zřejmě ani nepřenesou přes srdce, že by kára s vrtulkou a ledvinkami protáčela pouze přední kola. Bohužel, s novou jedničkou už driftovat kolem lampy u obchoďáku nepůjde. Návrat označení TI (Turismo Internazionale) přináší další možnost pro nadšeného řidiče. Doufám, že v BMW přibrali mnoho zkušených lidí okolo předokolek a nebude z toho žádné fiasko. Třeba zapomenuté poloosy u zadní nápravy, široky středový tunel pro podélně uložený motor a jiné vzpomínky na klasickou koncepci… Samozřejmě, přeháním!

“Doufám, že v BMW přibrali mnoho zkušených lidí okolo předokolek a nebude z toho žádné fiasko.  “

—pohon

Nové 128TI zdánlivě vychází z výkonnější M135i. Pohání je stejný motor s označením B48, ovšem u TI oslabený na 265 koní. Určitě si každý myslí, že prostě přišel odborník z M Performance a nahrál do jednotky slabší mapu. Není tomu tak, i když by to byl logický krok a každý tuner by jako Stage 1 provedl „odšpuntování“ na úroveň eMka, ale zřejmě by si pohrával s hranicí životností a možnostmi hardwaru. Jednotka se v M135i liší jiným turbodmychadlem, kompresním poměrem a bytelnější klikovou hřídelí. Nehledě na to, že M135i otáčí všemi čtyřmi. 

 

 

Přenos výkonu na silnici lze pouze skrze osmi stupňovou automatickou převodovku Aisin. Vysvětlení, proč není a nebude možnost manuálu, je vskutku k vzteku. Přímo řazená skříň by musela mít nesmyslně dlouhé převody, aby nedocházelo k nadměrnému vypouštění emisí, bohužel. Na druhou stranu můžeme být rádi, že je automat vybaven “špérou“ (samosvor, diferenciál s omezenou svorností).

 

“Toho borci s bundou M performance dosáhli tužšími a nižšími pružinami, tlumiči s tvrdší charakteristikou a tlustšími stabilizátory.”

—podvozek

Co znám jedničku, bude dost tvrdá a tuhá v základu, ale ostřejší verze potřebuje ostřejší podvozek a brzdy. Kontakt se silnicí zajišťují 18“ případně 19“ kola, silnější brzdy a tužší podvozek se sníženou světlou výškou (cca -10 mm). Toho borci s bundou M performance dosáhli tužšími a nižšími pružinami, tlumiči s tvrdší charakteristikou a tlustšími stabilizátory. Všechno to zní velmi dobře a každý řidičský nadšenec bude zvědavý, jak to pojede, včetně mě.

 

—vzhled

Na reálné zkušenosti si musíme ještě počkat, ale konkurent Golfu GTi nevypadá vůbec špatně. Pravda, pokud by nemělo speciální lakování, spletl bych si jej s eMkem. Naštěstí červeně lakované doplňky a označení TI na boku bije do očí už z dálky. Za příplatek je možné si vybrat i jiné odstíny, které už nevypadají tak bláznivě.

 

—interiér

Uvnitř to vypadá jako vždy moderně a velmi sportovně. Jednička ctí zásady BMW o dobře udělaném interiéru. Kvalitní materiály, výrazně tvarované sportovní sedačky a prošívání s logem TI na loketce. Komu by nestačily základní sportovní sedačky, může si objednat ještě sportovnější, stejně jako volant. Zbytek je shodný s klasickou verzí jedničky a fotky mluví za vše.

 

 

—závěr

Upřímně, netuším, zda návrat TI znamená něco víc. Bude zajímavé sledovat jeho porovnání s Golfem GTi a jinými hot hatchi. I když má společnou platformu s BMW X1 a Mini Countryman, což nejsou řezači zatáček, mohl by při správném nastavení podvozku a převodovky zatopit ostatním.

Jaký je váš názor? 

podobné příspěvky

Octavia iV RS

Octavia iV RS

No jo, pořád dokola. Nová Octavie…
Národní poklad se dočkal čtvrtého vydání. Nový design, nový pohon a také nové RS.

číst více
Mazda 3 AWD Skyactiv X

Mazda 3 AWD Skyactiv X

Fascinovala mě nová Mazda 3. U tohoto auta snad zapojili všechny pracovníky vývojového centra, protože si jinak nedokážu vysvětlit, jak mohli něco takového vytvořit.

číst více
0 0 vote
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Share This