
BMW 128TI
—úvod
Mnoho zarytých fanoušků BMW nepřeneslo a zřejmě ani nepřenesou přes srdce, že by kára s vrtulkou a ledvinkami protáčela pouze přední kola. Bohužel, s novou jedničkou už driftovat kolem lampy u obchoďáku nepůjde. Návrat označení TI (Turismo Internazionale) přináší další možnost pro nadšeného řidiče. Doufám, že v BMW přibrali mnoho zkušených lidí okolo předokolek a nebude z toho žádné fiasko. Třeba zapomenuté poloosy u zadní nápravy, široky středový tunel pro podélně uložený motor a jiné vzpomínky na klasickou koncepci… Samozřejmě, přeháním!

“Doufám, že v BMW přibrali mnoho zkušených lidí okolo předokolek a nebude z toho žádné fiasko. “

—pohon
Nové 128TI zdánlivě vychází z výkonnější M135i. Pohání je stejný motor s označením B48, ovšem u TI oslabený na 265 koní. Určitě si každý myslí, že prostě přišel odborník z M Performance a nahrál do jednotky slabší mapu. Není tomu tak, i když by to byl logický krok a každý tuner by jako Stage 1 provedl „odšpuntování“ na úroveň eMka, ale zřejmě by si pohrával s hranicí životností a možnostmi hardwaru. Jednotka se v M135i liší jiným turbodmychadlem, kompresním poměrem a bytelnější klikovou hřídelí. Nehledě na to, že M135i otáčí všemi čtyřmi.
Přenos výkonu na silnici lze pouze skrze osmi stupňovou automatickou převodovku Aisin. Vysvětlení, proč není a nebude možnost manuálu, je vskutku k vzteku. Přímo řazená skříň by musela mít nesmyslně dlouhé převody, aby nedocházelo k nadměrnému vypouštění emisí, bohužel. Na druhou stranu můžeme být rádi, že je automat vybaven “špérou“ (samosvor, diferenciál s omezenou svorností).


“Toho borci s bundou M performance dosáhli tužšími a nižšími pružinami, tlumiči s tvrdší charakteristikou a tlustšími stabilizátory.”
—podvozek
Co znám jedničku, bude dost tvrdá a tuhá v základu, ale ostřejší verze potřebuje ostřejší podvozek a brzdy. Kontakt se silnicí zajišťují 18“ případně 19“ kola, silnější brzdy a tužší podvozek se sníženou světlou výškou (cca -10 mm). Toho borci s bundou M performance dosáhli tužšími a nižšími pružinami, tlumiči s tvrdší charakteristikou a tlustšími stabilizátory. Všechno to zní velmi dobře a každý řidičský nadšenec bude zvědavý, jak to pojede, včetně mě.
—vzhled
Na reálné zkušenosti si musíme ještě počkat, ale konkurent Golfu GTi nevypadá vůbec špatně. Pravda, pokud by nemělo speciální lakování, spletl bych si jej s eMkem. Naštěstí červeně lakované doplňky a označení TI na boku bije do očí už z dálky. Za příplatek je možné si vybrat i jiné odstíny, které už nevypadají tak bláznivě.


—interiér
Uvnitř to vypadá jako vždy moderně a velmi sportovně. Jednička ctí zásady BMW o dobře udělaném interiéru. Kvalitní materiály, výrazně tvarované sportovní sedačky a prošívání s logem TI na loketce. Komu by nestačily základní sportovní sedačky, může si objednat ještě sportovnější, stejně jako volant. Zbytek je shodný s klasickou verzí jedničky a fotky mluví za vše.
—závěr
Upřímně, netuším, zda návrat TI znamená něco víc. Bude zajímavé sledovat jeho porovnání s Golfem GTi a jinými hot hatchi. I když má společnou platformu s BMW X1 a Mini Countryman, což nejsou řezači zatáček, mohl by při správném nastavení podvozku a převodovky zatopit ostatním.
Jaký je váš názor?

podobné příspěvky
Subaru Outback Wilderness
Pokud si myslíte, že Subaru Outback chybí jistá divokost, Americká divize značky má řešení.
Jaguar E-Type 60 Collection
Ten čas ale letí. Šedesát let, můj šéf je už vážně starý… jo a tenhle Jagoš taky!
Morgan Plus Four
Ti Britové jsou fakt blázni. Vyrábějí stejnou káru už 69 let a nehodlají to měnit!
Holden – Vzdávám hold
Skončila jedna z automobilek, kterou skoro nikdo nezná, ale i tak má bohatou historii.
Ideální daily? Část 1.
Už zase ta Octavia. Jedničková v kombajnu, tak to je zákonitě nafťák a autor článku je zarytý fanoušek koncernu!
Porsche 718 4.0 GTS
U Porsche oprášili starou kuchařku, vymázli formu novým máslem a upekli chuťovku pro fajnšmekry.
Octavia iV RS
No jo, pořád dokola. Nová Octavie…
Národní poklad se dočkal čtvrtého vydání. Nový design, nový pohon a také nové RS.
Mazda 3 AWD Skyactiv X
Fascinovala mě nová Mazda 3. U tohoto auta snad zapojili všechny pracovníky vývojového centra, protože si jinak nedokážu vysvětlit, jak mohli něco takového vytvořit.