HOLDEN – VZDÁVÁM HOLD

—úvod

Holden pro mě není žádná srdcovka a vlastně ji znám jen sporadicky, ale má docela dlouho tradici mezi automobilkami a byla by škoda, kdyby upadla v zapomnění. Je to sice novinka, ale bohužel, už bych to klasifikoval jako minulost. Úvodní článek do rubriky Z minulosti mohl obsahovat nějakou krásku starší třiceti let, ale já si vybral takovouto „blbinu“. Nemějte mi to za zlé.

Holden si pamatuji jako australskou značku, která nabízí licenční modely od Opelu, akorát s nabušenějšími motory. Neštítili se nacpat plnotučný osmiválec do Omegy a prodávat to jako Holden Commodore. Bohužel, po 164 letech končí…

“Holden si pamatuji jako australskou značku, která nabízí licenční modely od Opelu, akorát s nabušenějšími motory.”

—zrození

Možná si teď klepete na hlavu, že Holden tak starý být nemůže, když je součástí koncernu GM. Chyba lávky, firma začínala jako sedlařská dílna už v roce 1856! V té době to musel být výnosný podnik, kvalitní sedlo potřeboval každý kovboj v Austrálii. Vývoj však kráčel mílovými kroky vpřed a sedlářství zkrátka nemohlo stačit, a tak na počátku 20. století došlo ke změně zaměření a transformovala se výroba na kompletaci automobilových karosérií. Nedokážu si to ani představit, celý život děláte s kůží, tvarujete kopyta podle stovek zadků a pak vám dají klempířské kladívko, plát plechu a řeknou „z toho bude krásná kapota, jinak si hledej jiný flek“.

Možná někdo protestoval, možná se všichni přeučili na klepání karosérií, kdo ví. Pravdou je, že v roce 1917 firma Holden začala stavět karosérie pro podvozky Chevrolet. O pár let později sestavila jako první kastli pro Ford a stala se výhradním dodavatelem plechařiny pro GM. To byl sakra rozjezd a skvělý základ pro pozdější výrobu vozidel. Obrovský kontrakt v podobě zakoupení koncernem GM na sebe nenechal dlouho čekat a rok po tom, kdy Thomas Angello odvezl dva gangstery do Salieriho baru a přidal se do rodiny – tedy v jednatřicátém, vznikla nová automobilka Holden.

—první plechovka

Na konci války australská vláda řešila automobilismus v zemi a chtěli vyrábět vlastní povoz. Logicky nebyl osloven Mercedes-Benz, ale Ford a GM. Kdo asi mohl soutěž vyhrát? GM a jeho Holden. Už v roce 1948 vyjeli s prvním modelem známým jako FX 48-215. Sám tehdejší premiér Ben Chifley se zúčastnil představení v Melbournském přístavu, kde Holden sídlil. Pro nás to nemá význam, ale první australské auto by každý domorodec prožíval. Od té doby Holden rostl.

“Když jsme u nás řešili okupaci, v Holdenu osadili model Kingswood prvním V8 v historii značky. Ale na ten si snad nikdo ani nevzpomene.”

—slavný rod

Když jsme u nás řešili okupaci, v Holdenu osadili model Kingswood prvním V8 v historii značky. Ale na ten si snad nikdo ani nevzpomene. Ve stejný rok přišel také mnohem slavnější model Monaro, ikona, která přežila dodnes. Zmíněný Commodore byl představen o deset let později. Tyto dva kusy jsou asi jediné, které si z celé plejády dokážu vybavit. 

 

Osmdesátá léta byla ve znamení partnerství s japonským Nissanem. Paradoxně Holden použil jeho V6 pro svoje výkonné verze a V8 pro tahouny, ale oslabení Australského dolaru dovoz výrazně prodražilo. Proto se raději obrátili zpět na GM, která dodala své šestiválce. Situace se zlepšila v roce 1989 kdy se obnovili Australsko-japonské vztahy a v nových Holdenech byly japonské šestiválce od Toyoty. Commodore se s novou V6 přejmenoval na Lexcen a spojení přineslo i nový Holden Nova, což byla Corolla a Apollo, to byla zase Camry. Z Evropy to známe taky, tyhle fúze jsou běžné, tak mne to ani nepřekvapuje. Jen blázen by toho nevyužil. Bohužel v roce 1996 společenství skončilo.  Šlo to jako na houpačce a jediné želízko v ohni byl opět a pouze Commodore a jeho modifikace. Například verze UTE.

—zrození na konec

Šok způsobil koncept dvoudveřového Commodore na autosalonu v Sydney 1998. Mělo to být pouze cvičení a ukázka, že Ford Falcon není jediný! Zájem byl však takový, že v roce 2001 vyjelo nové Monaro. Moderní Monaro si pamatuji z NFS Hot Pursuit II, kde mělo označení HSV (Holden Special vehicle) nebo jako Pontiac GTO v NFS Underground II, či Test Drive Unlimited. Až donedávna mi nedocházelo, že jeho karosérie má základ ve starém Béčkovém Opelu Omega. Produkce skončila v roce 2006.

Moderní dějiny Holdenu pro mě končí právě Monarem/GTO. Následující roky Holden vyráběl nezajímavá auta, možná jeden jediný model HSV Commodore GTS za něco stál. Jeho 6.2l osmiválec s 587 koňmi a neustálé protáčení kol musí vzrušit každého autíčkáře. Do Evropy se dovážel jako Vauxhall VXR8 a je o něm skvělý článek v Evo magazínu 272.

Můžete mít sebelepší historii, ale problémy vás můžou dostihnout vždy. Rok 2013 byl zlomový a po výzvě, aby firma ukázala své plány do budoucna, vyšlo prohlášení, že Holden ukončí výrobu v roce 2017. V listopadu 2016 uzavírá výrobní závod v Melbournském přístavu po 68 letech. V březnu následujícího roku GM prodává své německé značky Opel a Vauxhall koncernu PSA. Francouzi sice slíbili zásobování vozy Commorode a Astra, ale to už byly poslední výkřiky do tmy. V říjnu Holden vyrobil poslední Commodore V8 v červené barvě a tím zakončil výrobu svých vozů. Od tohoto dne se z kdysi silné značky stal prodejce licenčních Opelů a Chevroletů. Počátek roku 2020 ukázal nejhorší čísla od vzniku značky v roce 1948. Poté přišla zpráva, že se GM vzdává všech trhů, kde je řízení napravo. To je definitivní tečka za historií značky Holden.

—závěr

Je to velká škoda, Australané to hodně prožívají a možná víc než nějaké požáry je pálí u srdce konec velkého brandu. Já jsem snad nikdy fyzicky Holden neviděl na silnici a zřejmě už ani neuvidím.

foto: Holden, Vauxhall

 

podobné příspěvky

Octavia iV RS

Octavia iV RS

No jo, pořád dokola. Nová Octavie…
Národní poklad se dočkal čtvrtého vydání. Nový design, nový pohon a také nové RS.

číst více
Mazda 3 AWD Skyactiv X

Mazda 3 AWD Skyactiv X

Fascinovala mě nová Mazda 3. U tohoto auta snad zapojili všechny pracovníky vývojového centra, protože si jinak nedokážu vysvětlit, jak mohli něco takového vytvořit.

číst více
0 0 vote
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Share This