IDEÁLNÍ DAILY? ČÁST 1.

—úvod

Když vybíráte daily kocábku, chcete levnou, spolehlivou krabici, která žere jen to nejnutnější. Tak přesně taková moje Oktávka není. Sic jsem ji koupil za dobrých pětatřicet (já vím Martine, mohla být za třiatřicet!), ukázalo se, že jsem zaplatil vstupné na festival neustálých oprav a úprav. A víte co, já s tím do toho šel.

Na konci roku 2018 jsem byl nucen hledat urychleně nový povoz. Předchozí auto mě už tak štvalo, že poslední banální závada byla opravdu poslední. Kamarádi si v té době koupili oktávky s pohonem všech kol a napadlo mě, že by to nebyla marná volba. Nahlédl jsem tak do inzerce a snad na třetím místě byla ta „vysněná“. Zavolal jsem, slovo dalo slovo a jel jsem se na ní podívat. Řeknu vám, každého by zjev vozu odradil.  Černá kapota polepená výkon zvyšující karbonovou fólií, černá maska, promáčkliny, škrábance, odřeniny. Prostě klasická vybydlená oktávka z roku 2001.

“Na konci roku 2018 jsem byl nucen hledat urychleně nový povoz. Předchozí auto mě už tak štvalo, že poslední banální závada byla opravdu poslední. “

—blbý nápad

 Koupil jsem ji, stříbrnou oktávku v kombíku, česká stálice a bestseller. Barva mi však byla ukradená, zajímal mě pohon. Za třicet pět papírů nejdou čekat zázraky a v této cenové relaci bývají nafťáky hrozivě vylítané. Jenomže já ropu nechtěl. Jednička před faceliftem s pohonem všech kol byla osazena pouze turbodieselem: facelift přinesl kromě vylepšeného zjevu i další dva motory pro čtyřkolku. Jedním z nich byl slabý atmosférický dvoulitr, a druhý prvotřídní jednaosma turbo. Jelikož si oba kámoši koupili čtyřkolku s turbínou, co si myslíte, že jsem si koupil. Ano, legendární dvacetiventil turbo.

Proč o tom píšu? Berte to jako deníček, zápisník, servisní knížku, pro někoho možná návod. Ten, který si koupí levné daily většinou počítá s tím, že na tom krámu nechá ruce a bude trávit večery zavřený v garáži, aby ta kára další den jela. Pokud ne, tak jsem jediný idiot, který si takové auto prostě záměrně koupí. Ovšem musím zaklepat, tohle auto vždy jelo, třebaže s podivnými pazvuky zpod kapoty, ale jelo!

—jak je na tom?

Po koupi je jasné, že mě zajímal stav detailněji. V té době jsem měl naštěstí možnost zvedáku a samozřejmě toho využil. Auto mělo zjevně těžší život, nikdo jej nešetřil, což mi ukázal i poslední majitel, který s tím jezdil jako by to ukradl. Auto bylo dovezeno z Itálie před několika lety, kde si zřejmě užilo své nejlepší kilometry. V česku už to podle stavu nebylo tak slavné. Na první pohled je jasné, že v minulosti prodělala karambol a ano, předchozí majitel s tím srazil srnu a měnil celý předek. Je fajn, že aspoň nechal nalakovat blatníky a nárazník, na kapotu zřejmě nezbylo. Vzal zbytek „karbonové“ fólie, kterou beztak dostal za odvoz a polepil část kapoty. Místa, kde fólie nevyšla zastříkal černým sprejem. Co bylo však horší, při srážce se srnou utrpěl i pravý nosník, naštěstí jen pravý roh, který někdo „odborně“ srovnal a přivařil. Nijak to neovlivňuje geometrii vozidla, jen panely karosérie už nikdy nespasuji. Celkově je karosérie v dobrém stavu bez větší koroze.

“bonus v podobě dvacet let starých pneumatik nebyl zrovna fajn a větší kravál jsem snad při jízdě nezažil”

—všechno špatně

Interiér je bídný. Vysezený, odřený, špinavý, celkově rozbitý. Upřímně, je to poslední věc, kterou chci na autě řešit, takže této části se budu věnovat jindy.

Mechanicky už to nebylo tak děsivé, i když bonus v podobě dvacet let starých pneumatik nebyl zrovna fajn a větší kravál jsem snad při jízdě nezažil. Podvozek byl samozřejmě vymlácený a unavený, jak vepředu, tak vzadu. Brzdy, na výměnu, ale to se všechno dá očekávat, když má auto za sebou tolik kilometrů (230 tis. km při koupi). Všechno bylo původní…

—motor

Motor samozřejmě také potřeboval péči a ještě potřebuje. Jednaosmička turbo je známá svým skvělým charakterem, ale za ty roky taky mnoha vrtochy a problémy. Nejzásadnější a nejproblémovější věcí jsou podtlaky. Jak nemá motor správný podtlak nefunguje dobře a máte pocit, že je to horší jak jednašestka. Při zachování chladné hlavy se dá všechno opravit a vychytat. Můj motor měl vadné snad všechny podtlaky, včetně zásadního odvětrávání klikové skříně. Což znamená „zechcaný“ motor od oleje, těsnění pod víkem ventilů tomu taky zrovna nepřidalo a mnoho dalších problémů, které mě dodnes trápí a řeším je.

—závěr

Možná mě máte za blázna a jako běžní uživatelé byste to vůbec neřešili a možná si jen zesílili rádio, ale já to beru jako učebnici. Učím se, posouvá mne to dál. V dalších dílech nekonečného seriálu popíšu, co všechno jsem na autě udělal, co všechno bylo a je špatně a jaká bude budoucnost tohoto vozidla za pár kaček.

PS: Omluvte fotografie, učím se s novou technikou a starší snímky jsou focené bramborou…

podobné příspěvky

Octavia iV RS

Octavia iV RS

No jo, pořád dokola. Nová Octavie…
Národní poklad se dočkal čtvrtého vydání. Nový design, nový pohon a také nové RS.

číst více
Mazda 3 AWD Skyactiv X

Mazda 3 AWD Skyactiv X

Fascinovala mě nová Mazda 3. U tohoto auta snad zapojili všechny pracovníky vývojového centra, protože si jinak nedokážu vysvětlit, jak mohli něco takového vytvořit.

číst více
0 0 vote
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Share This