Mazda 3 AWD Skyactiv X
—úvod

Mazda letos slaví sto let od založení. Dokážete si představit, jak dlouho to je? Sakra, vždyť je to jeden lidský život, v Japonsku. Za tu dobu se tato značka neskutečně vyvinula. Jen seznam všech patentů říká, že tuto firmu nebudovali a nebudují žádní burani. Ale teď nechme historii být, k té se možná vrátím v jiném článku.

Napadla mě totiž taková blbost. Dá se vůbec napsat nějaký vlastní pocit z věci, kterou jsem nikdy nezkusil? No, myslím, že mi každý vynadá a přinejlepším si poklepe na čele. Ale vězte, že tohle dělá úplně každý, kdo čte nebo se dívá na autotesty.

Mě upřímně fascinovala nová Mazda 3. U tohoto auta snad zapojili všechny pracovníky vývojového centra, protože si nedokážu vysvětlit, jak mohli něco takového vytvořit. Nová trojka vypadá konečně jako auto, které někdo nakreslil a rovnou vyrobil. První skicu načmáral jeden brýlatý cápek jménem Yasutake Tsuchida a reálný koncept byl představený v roce 2017.

“U tohoto auta snad zapojili všechny pracovníky vývojového centra, protože si nedokážu vysvětlit, jak mohli něco takového vytvořit. “
—desing

Vzhled odráží designový jazyk KODO, který obecně Mazdě velmi prospěl. Když nová trojka jede kolem, absolutně mě nezajímá, jestli má tři stovky koní nebo je šlapací, prostě se ohlédnu. Tváří se zamračeně, ale zároveň má naprosto hladkou pleť. Dokonce jsem se přistihl, jak natahuji ruku, abych se té „pokožky“ dotkl. Samozřejmě to nedoporučuji, majitel by asi nebyl příliš spokojený s otisky na červeném laku SOUL RED CRYSTAL. Mimochodem, autu až nebezpečně sluší!

—interiér

Nu dobrá, překonám vzrušení prvního dojmu a nahlédnu, jak to vypadá uvnitř. Tmavší červeň čalounění napovídá, je to kůže! Je možné mít i látku, ale kdo by to chtěl. Tříramenný volant, řadící páka se schématem H! Nějaký divně trčící displej nebo digitální přístrojovka mě nezajímají. Jsem si jistý, že umí ukázat mnoho věcí a lze si je nastavit podle svého, ale takové věci mě zajímají až po pár kilometrech. U svého auta jsem na nějaké ovládací vychytávky přišel až po ujetí dvaceti tisíc kilometrů. To hlavní, co mě přimělo sepsat tento škvár, je kromě vzhledu konfigurace, ve které můžu trojku pořídit. Mazda nabízí čtyři úrovně výbavy, mě zaujala ta nejvyšší, jak jinak. Označili ji jako GT 180 PLUS. Snad to chápu dobře, ostřejší podvozek, 180 koní a něco k tomu, třeba stopky.

“Pohon všech kol u Mazdy neznamená, že se s tím můžu postavit na start rally. Můžu, ale víme, jak by to dopadlo.”
—výkon

Já, jakožto nadšenec, si názvy a jejich přípony nebo zkratky vysvětlím po svém. V případě Mazdy jsem se úplně nespletl, 180 koní odpovídá. Zbytek je holá kravina, jak to bývá zvykem, GT a PLUS prostě znamenají více šmrncu zvenčí a více komfortu či bezpečí uvnitř.

Samotný pohon mě rajcuje nejvíc. Na papíře vypadá zkrátka dobře. Dvoulitr s kompresorem, benzín, pohon všech kol a manuální šestikvalt. To je ten recept, který téměř z automobilového světa zmizel. Výkon 180 koní mi však přijde na rok 2020 standard, na to, že je motor dopovaný kompresorem.

V hloubi duše jsem doufal, že Mazda připravuje nové MPS a tohle je trénink. Bohužel, zde nějaké rvaní volantu z rukou při zátahu, či dokonce jízda bokem nepřipadá v úvahu. Auto podle všeho bude naladěno na klidnější notu. Motor má sice kompresor, ale ten nezvyšuje výkon za příjemného kvílení, pouze udržuje správné množství vzduchu v zápalné směsi. Znalému už svítá, auto je vybaveno agregátem revoluční konstrukce. Určitě jste už o tom četli. Říkají tomu Skyactiv-x, lidově, benzínový diesel. Je kolem toho obrovský humbuk. Já jsem za to velmi rád, že někdo stále přemýšlí a snaží se přinést nová řešení. Všechna média se můžou přetrhnout, aby o tom zázraku napsala a vysvětlovat, jak to funguje je tedy zbytečné.

—motor

Funguje a buďme za to rádi. Motor vyvíjeli hubení Japonci v bílých pláštích celých šest let. Nová trojka už profrčela všechny redakce v tuzemsku To znamená, že fundovaní lidé již vyzkoušeli, co tahle krabička umí. Já jsem s tím samozřejmě nejel, jak bych taky mohl. Podle několika recenzí, které jsem viděl nebo si přečetl, to auto nejezdí vůbec špatně. Někdo si stěžuje na dlouhé převody, jiný zase tvrdí, že přesnější řazení nezažil.

Pohon všech kol funguje dobře a ve správné chvíli. Ale taky jsem četl názor, že čekali ráznější projev při projíždění zatáček. Pohon všech kol u Mazdy neznamená, že se s tím můžu postavit na start rally. Můžu, ale víme, jak by to dopadlo. Spíš je to opora v nesnázích, aby byla zajištěna dostatečná trakce. Nejsem si jistý, zda tento systém má nějaký zásadní vliv na normální jízdu, kromě razantní akcelerace. A teď babo raď.

—závěr

Můj osobní názor je, že bych si zřejmě vzal automat s pohonem všech kol. Mazdu 3 si člověk nekupuje, aby s tím oblboval holky, či trhal rekordy. Kupuje si ji, aby měl nové, krásné auto, které je nacpané technologií a nebaví ho šeď konkurence. Automat bych volil proto, že mě už unavuje neustále kvedlání v běžném provozu. Pro zábavu super volba, ale pro každý den už je mi to protivné.

Nikdo teď neřekne, jak spolehlivý pohon v podobě Skyactiv-X bude, ale já věřím, že se od běžného zážehového agregátu zase tak neliší a mechanici nedají hromadnou výpověď. Do budoucna to možná bude opět zvláštní artikl do sbírky, pokud se konstrukce neosvědčí.

Jaký je váš názor? Měli jste tu čest?

podobné příspěvky

Octavia iV RS

Octavia iV RS

No jo, pořád dokola. Nová Octavie…
Národní poklad se dočkal čtvrtého vydání. Nový design, nový pohon a také nové RS.

číst více
0 0 vote
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Share This